[:ru]Икона “Благовещение Пресвятой Богородицы” открывает собой так называемый Христологический цикл. Архангел Гавриил благовествует Пресвятой Деве Марии о рождении Сына от Духа Святого. Композиция имеет несколько иконографических схем, для которых используются разные моменты евангельского сюжета или другие литературные источники. Иконописцы на протяжении тысячелетий в качестве литературной основы опирались на каноническое Евангелие от Луки (1, 26-39), апокрифические Протоевангелие Иакова, Евангелие Псевдо-Матфея. Самая ранняя из известных композиций находится в катакомбах Присциллы (III в.).
Иконография Благовещения сложилась в V веке и является очень разнообразной: на одних иконах Дева Мария представлена сидящей за пряжей в доме Иосифа, на других архангел Гавриил благовествует Ей у колодца или Иерусалимского храма. На протяжении V–VI вв. закрепляются основные символы и детали иконографии. Прядение нити для храма – символ соткания плоти Иисуса Христа как Царя. Красный цвет туфель или сапожек Девы Марии – символ происхождения Ее из царского рода Давида. На иконе должны присутствовать изображения голубя и лучей – символы Святого Духа.
Именно эту икону помещают на Царских вратах, которые открывают доступ в алтарь, к святому престолу. Небесная сфера, ангел, который несет благую весть, смиренная Дева – все это служит цели показать тайну Боговоплощения.
Икона, представленная в экспозиции, старообрядческого происхождения. Старообрядчество – сложное религиозное и культурное явление, история которого насчитывает более трехсот лет. Старообрядцы и в начале XX в. сохраняли древнюю технологию византийского иконного письма и каноны древнерусской иконописи.[:]
[:be]Абраз “Дабравешчанне Прасвятой Багародзіцы” адкрывае сабой так званы Хрысталагічны цыкл. Архангел Гаўрыіл дабравествуе Дзеве Марыі аб нараджэнні Сына ад Духа Святога. Кампазіцыя мае некалькі іканаграфічных схем, для якіх выкарыстоўваюцца розныя моманты евангельскага сюжэта альбо іншыя літаратурныя крыніцы. Іканапісцы на працягу тысячагоддзяў у якасці літаратурнай асновы абапіраліся на кананічнае Евангелле паводле Лукі (1, 26-39), апакрыфічныя Протаевангелле Іакава, Евангелле Псеўда-Матфея. Самая ранняя з вядомых кампазіцыя знаходзіцца ў катакомбах Прысцылы (III ст.).
Іканаграфія Дабравешчання склалася ў V ст. і з’яўляецца вельмі разнастайнай: на адных іконах Дзева Марыя прадстаўлена седзячы за пражай у доме Іосіфа, на другіх архангел Гаўрыіл дабравествуе Ёй каля студні ці каля Іерусалімскага храма. На працягу V–VI стст. замацоўваюцца асноўныя сімвалы і дэталі іканаграфіі. Прадзенне ніткі для храма – сімвал саткання плоці Ісуса Хрыста як Цара. Чырвоны колер туфляў ці сапожкаў Дзевы Марыі – сімвал паходжання Яе з царскага роду Давіда. На абразе павінны прысутнічаць выявы голуба і промняў – сімвалы Духа Святога. Менавіта гэту ікону змяшчаюць на Царскіх варотах, якія адкрываюць доступ у алтар, да святога прастола. Нябесная сфера, анёл, які нясе добрую вестку, пакорлівая Дзева – усё гэта служыць мэце паказаць таямнічасць Богаўвасаблення.
Ікона, прадстаўленая ў экспазіцыі, стараабрадчаскага паходжання. Стараабрадчаства – складаная рэлігійная і культурная з’ява, якая налічвае больш за трохсотгадовую гісторыю. Стараабрадцы і ў пачатку ХХ ст. захоўвалі старажытную тэхналогію візантыйскага іконнага пісьма і каноны старажытнарускага іканапісу.[:]
